آموزشی

پل دیود چیست؟

پل دیود چیست؟

پل دیود یکی از انواع یکسو کننده است که برق متناوب (AC) را به برق مستقیم (DC)   تبدیل می کند. این نوع یکسو کننده مقدار متوسط ولتاژ خروجی قابل تغییر نبوده و لذا به آن یکسو کننده غیر قابل کنترل می گویند.

انواع پل دیود کدامند؟

پل دیود ها را از نظر تغذیه فاز آن ها به سه دسته تک فاز،سه فاز و n فاز تقسیم میکنند. هرچه توان انتقالی بیشتر باشد تعداد فازها افزایش می یابد.

یکسوکننده نیم موج

شکل زیر مدار یک یکسو کننده نیم موج را نشان می دهد:

یکسوکننده نیم موج

یکسوکننده نیم موج

 

این یک سو کننده تنها یک دیود دارد. با توجه به اینکه دیود اجازه عبورجریان منفی را نخواهد داد، همانطور که در شکل می بینید، تنها بخش مثبت را عبور داده و بخش منفی را صفر میکند.

بخش مثبت و بخش منفی

بخش مثبت و بخش منفی

پل دیود تمام موج تک فاز

این پل دیود دو ورودی دارد که در شکل با AC  نشان داده شده و ورودی پل دیود است که برق متناوب به آن وصل می شود و خروجی آن با سرهای DC مشخص شده که برق مستقیم را به ما می دهد.

پل دیود تمام موج تک فاز

پل دیود تمام موج تک فاز از چهار دیود مطابق شکل ساخته شده است.در زمان منفی بودن ولتاژ دو دیود روشن و دو دیود دیگر خاموش هستند و در زمان مثبت بودن ولتاژ بالعکس بدین ترتیب ولتاژهای منفی و مثبت همگی به ولتاژ مستقیم تبدیل میشوند.

در پل دیود تمام موج تغییر پلاریته ورودی، پلاریته خروجی را تغییر نمی دهد.

در شکل زیر میتوان این فرایند را مشاهده کرد:

پل دیود سه فاز

 

پل دیودسه فاز کاربردهای فراوانی در صنعت و در مصارف توان بالا دارد،کارخانه ها و مراکز صنعتی که از برق سه فاز استفاده میکنند برای یکسو سازی برق ورودی از پل دیود سه فاز استفاده میکنند.

پل دیود سه فاز از 6دیود که در سه شاخه قرار گرفته اند تشکیل شده است.بسته به منفی یا مثبت بودن ولتاژ،3دیود روشن و 3 دیود دیگر خاموش است.

در شکل زیر نحوه قرار گیری این دیود ها را مشاهده میکنید:

پل دیود سه فاز

پل دیود سه فاز

پل دیود های موجود در بارتا الکترونیک

انواع پل دیود تک فاز و سه فاز موجود در بارتا الکترونیک:

لینک پل دیود ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *